søndag 23. november 2008

Den næraste sona for utvikling

I det sosiokulturelle perspektivet er eit viktig omgrep mediering. Det er eit omgrep eg ikkje er heilt sikker på om eg forstår, men eg kan forklare det slik eg trur det er. Ein mediator kan oversettes til eit hjelpemiddel, og kan vere alt frå bilen din til ein lærar. I samanheng med læring er språket eit særs viktig hjelpemiddel, og her blir mediatorene ein hjelp til å oversette ny kunnskap inn i det språket ein allereie har. Ein lager seg abstrakte, språklige symbol for konkrete ting. Kanskje kan for eksempel vegskilt, teiknspråk eller det matematiske språket. Vygotsky meiner òg at utvikling av kunnskap i første omgang skjer i samarbeid med andre, der ein ser på, hører, hermer og lærer ved at andre viser. Deretter blir denne kunnskapen noe ein kan, den kan utvikle seg til ein evne, og ein kan gjere ting aleine. Eit eksempel kan vere så enkelt som å kle seg. Som liten går ein frå å bli kledd av mor eller far, til å vere sjølvstendig og ville kle seg sjølv. Men det er ein læringsfase der ein går frå å sjå utan å gjere noko, til å forsøke på eigenhand, men da ein treng hjelp for å kle seg rett. Til slutt er ein fullt utlært og ein kan forhåpentlegvis kle seg sjølv heilt utan hjelp. Slik kan ein sjå i resten av livet og, det meste ein kan, lærer ein av å sjå eller høyre på andre, om det er ein brukarveiledning noen har skreve, ei bok, eller ein lærar som står og underviser. Sjølvsagt krev alt dette hjerneaktivitet, ein må sjølv forstå og omgjere informasjonen til sitt eiga språk.

Her kjem den proksimale sona for utvikling inn, eller den næraste sona for utvikling som den òg kallast. Den sett eleven, eller individet i midten med to ringar rundt seg, den yttarste større enn den innarste. Den innarste sirkelen viser at det er grenser for kor mye eit individ kan gjere heilt utan påverking frå andre. I den yttarste sirkelen finn me alle mediatorene som påverke eit menneskes kunnskapsnivå. Her ser me kva moglegheiter individet har for å utvikle nivået ein ligg på. Det er forskjellen mellom desse to nivåa som kallast den proksimale sona for utvikling. (Imsen, G. (2008) ”Elevens verden – innføring i pedagogisk psykologi”. 3 opplag.) Dersom ein har fleire mediatorer tilgjengelig er sona for utvikling større, og begge sonene forandrar seg ettersom mediatorene blir forandra. Det er òg viktig at nivået i denne sona er litt over nivået på kunnskapen til individet, slik får ein ein god utvikling. Eg trur òg det har mye å sei for innsatsen og motivasjonen for å lære noe nytt, spesielt i matematikk er dette tydelig. Oppgåvene må vere ein utfordring slik at ein har noe å strekke seg mot.

Når det kjem til kva desse mediatorene kan vere, trur eg spennet er stort. Eg merker sjølv at eg lærer noe nytt så og sei heile tida, på skulen, i bilen på veg heim, heime og borte på besøk. På skulen lærer me av til døme læraren, medelevar og bøker. Her vil eg sei at medelevar er mest like viktig som læraren. På mange områder ligg elever i same klasse på same nivå, men to personar kan ikkje ha same mengde kunnskap om alt! Noen veit alltid noe meir eller noe anna enn det sidemannen gjer. Det vil aldri vere ein mann i verden som kan alt, sjølv den klokaste vil kunne lære noe av ein annen. Som nemnt tidlegare er den proksimale sona for utvikling dynamisk, den utviklar seg konstant. Forskjellen ligg i størrelsen på denne sona, for noen er den meir velutvikla enn andre.

6 kommentarer:

Borghild sa...

Hei Heidi! :)
Flott Heidi, jeg synes at innlegget ditt er knall bra. Du er flink til å få fram på en enkel og grei måte hva den proksimale utviklingssonen i pedagogikk er.
Den flotte tegningen du selv har laget satte et personlig preg på bloggen din.
Kan du komme på eks. i din egen barndom hvor du har trengt en elev som mediator, i stedet for en lærer?

Heidi G. sa...

Hei lille venn!
Jeg streva lenge for å få den tegningen så fin! GLad for at du setter pris på den. Prosjektarbeid i grupper er vel et eksempel på en arbeidsform der elever lærer av hverandre, dersom de får i oppgave å finne ut noe om et emne de ikke kan noe om fra før. Det er også emner elever kan mer om enn lærere, som for eksempel pokemon! Der har jeg lært mer av mindre elever enn av mine lærere. NÅ kan det vel diskuteres hvor relevant denne kunnskapen er, men uansett. Jeg tror medelever kan forklare ting på et lettere språk, de bruker samme språket, noe som kan være lettere å forstå enn lærerens språk. Når det gjelder min barndom tror jeg at jeg har fortrengt tiden på skolen, for jeg husker minimalt. KOmmer jeg på noe skal jeg slenge inn en ekstra kommentar.

Steinar sa...

Hei!

Mange gode poeng her, det med mediering er en ekstremt viktig menneskelig egenskap!

Hvilke former for mediering har du personlig tro på å utøve som lærer?

Heidi G. sa...

Hei Steinar!
So lærer ser jeg først og fremst lærerens rolle som en slags formidler, han skal ikke nødvendigvis overføre kunnskapen til elevene sine, men han skal dele sin kunnskapskilde med elevene. Det er nok vanskelig å komme helt unna tavleundervisning, så jeg ser for meg dette som en av måtene formidlingen vil skje på, men da er det selvfølgelig viktig å holde en åpen dialog med elevene i tillegg. Her kommer jeg til mitt neste punkt, å være en port for å utveksle kunnskap elevene i mellom, for eksempel ved å sette i gang aktiviteter som støtter dette. Personlig har jeg stor tro på VØL-skjemaet og tankekart. Via læreren ser jeg for meg at elevene får gi uttrykk for hva de allerede kan, i felleskap eller individuelt. I fellesskap kan elevene lære av hverandre allerede i oppstartsfasen av et nytt tema, samtidig som de får sortert kunnskapen sin for seg selv også. En lærer må også være tilgjengelig for elevene dersom de ønsker å stille spørsmål og slik være en mediator. Via lærebøker lærer man jo mye, og det å gå gjennom stoffet i fellesskap, gjøre oppgaver i fellesskap tror jeg er en god form for mediering. Da får mange sagt sine synspunkter. Man får også lest selv, og i tillegg hørt teksten lest eller diskutert om. Noen er auditivt anlagt, mens andre er mer visuelt anlagt.

Heidi G. sa...

Oh, motivasjon er også viktig!!! Man må jo være med på å motivere elevene til å VILLe tilegne seg kunnskap. Man må som lærer ha en positiv innstilling til det å lære (naturlig nok) og man må formidle dette til elevene, slik at også de får en positiv innstilling til dette. Dette er vel også en del av det å være en mediator som lærer, å oppfordre til en god innstilling og vilje til å lese??

Steinar sa...

Jepp, solid svart, Heidi!